peopleInnovationCareers RarePipelineCollaborationFinanceAdvance treatment
HNSA   SEK  ,  %
Kursinformationen är fördröjd med 15 minuter

Hansa Biopharmas valberedning nominerar Peter Nicklin till ny styrelseordförande inför årsstämman 2022

30 maj 2022, 15:55
Hansa Biopharmas valberedning har slutfört sitt nomineringsarbete inför årsstämman 2022 och föreslår till årsstämman 2022 att Peter Nicklin väljs till ny ordförande i Hansa Biopharmas styrelse. Den nuvarande ordföranden Ulf Wiinberg har valt att inte ställa upp för omval.

Lund, Sverige, 30 maj 2022. Hansa Biopharma AB, ”Hansa” (Nasdaq Stockholm: HNSA), pionjär inom enzymteknik för sällsynta immunologiska sjukdomar, meddelar idag att Peter Nicklin har föreslagits som ny styrelseordförande för Hansa Biopharma.

Ulf Wiinberg har varit styrelseordförande sedan 2016 och valberedningen vill tacka Ulf för hans stora bidrag och starka engagemang som han har visat under sin långa tid som styrelseledamot och styrelseordförande. Hans roll i företagets utveckling under de senaste åren kan inte överskattas.

”Hansa siktar mot att bli en global ledare inom sällsynta sjukdomar. En spännande framtid väntar, i takt med att Hansa expanderar verksamheten inom flera breda terapiområden, med nya revolutionerande behandlingar för patienter som behöver dem. Jag har beslutat att lämna styrelsen eftersom jag tillbringar större delen av min tid i USA, både professionellt och privat. Jag ser fram emot att följa företaget i utvecklingen av transformativa läkemedel från Hansas teknikplattform för antikroppsklyvande enzymer. Läkemedel som potentiellt kan förändra livet för patienter som lider av sällsynta immunologiska tillstånd”, kommenterar Ulf Wiinberg, Hansas nuvarande ordförande.

Valberedningen har ägnat mycket tid åt att hitta en lämplig efterträdare till rollen som styrelseordförande. I processen har valberedningen kommit fram till att Peter Nicklin har en stor erfarenhet  och en bakgrund inom life science-branschen, liksom att leda globala team. Valberedningen anser att Peter Nicklin är väl lämpad att ta sig an rollen som styrelseordförande.

”Jag är mycket glad över att Peter Nicklin har accepterat förslaget att ingå i Hansas styrelse som ordförande. Peter har den erfarenhet och bakgrund som behövs för att bygga vidare på den grund som Ulf Wiinberg har lagt. Tillsammans med sin energi och positiva anda tror vi att Peter Nicklin är rätt person att leda Hansa till nästa steg", kommenterar valberedningens ordförande Jannis Kitsakis (som representerar AP4).

Valberedningens förslag kommer att presenteras i kallelsen till årsstämman. Hansa Biopharmas årsstämma kommer att hållas den 30 juni 2022.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Klaus Sindahl, Head of Investor Relations
Hansa Biopharma
Mobil: +46 (0) 709-29 82 69
E-post: klaus.sindahl@hansabiopharma.com

Katja Margell, Head of Corporate Communications
Hansa Biopharma
Mobile: +46 (0) 768-198 326
E-mail: katja.margell@hansabiopharma.com

Om Hansa Biopharma
Hansa Biopharma är ett banbrytande biofarmaföretag i kommersiell fas som utvecklar innovativa, livräddande och livsförändrande behandlingar för patienter med sällsynta immunologiska sjukdomstillstånd. Hansa har utvecklat en enzymbehandling för klyvning av IgG-antikroppar (immunoglobulin) som har visats möjliggöra njurtransplantation hos högsensitiserade patienter. Hansa har ett stort och växande forsknings- och utvecklingsprogram, baserat på företagets egenutvecklade enzymteknologiplattform för IgG-klyvning, och målet är att tillgodose medicinska behov inom transplantation, autoimmuna sjukdomar, genterapi och cancer. Hansa Biopharma är baserat i Lund och har verksamhet i Europa och USA. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet HNSA. Läs mer på www.hansabiopharma.com.